Magdalena Eriksroed-Burger

Science Communication | Cultural Studies | Research | Training

Research


FORSCHUNGSINTERESSEN | RESEARCH INTERESTS

  • Kunst- und Kulturgeschichte der Habsburgermonarchie und ihrer ostmitteleuropäischen Nachfolgestaaten mit einem Schwerpunkt auf das 19. und 20. Jahrhundert
  • Konsum- und Esskultur(en), Kulinaristik
  • Gender Studies, Frauen- und Geschlechtergeschichte
  • Periodical Studies, historische Zeitschriften- und Zeitungsforschung
  • Plurikulturalität, Interkulturalität, kultureller Transfer und Austausch
  • Interkulturelle Kommunikation, interkulturelle Kompetenzen
  • Public Science, Wissenschaftskommunikation, Vertrauen in Wissenschaft

  • Art and cultural history of the Habsburg Monarchy and its East Central European successor states with a focus on the 19th and 20th centuries
  • Consumer and food culture(s), culinary studies
  • Gender studies, women's and gender history
  • Periodical studies, historical journal and newspaper research
  • Pluriculturalism, interculturalism, cultural transfer and exchange
  • Intercultural communication, intercultural skills
  • Public Science, science communication, trust in science

Dissertationsprojekt | PhD Project

Mein Projekt nutzt erstmals Pierre Bourdieus (u.a. 1999) kultursoziologischen Ansatz zur Analyse der Kunst als soziales Feld in Prag in der Ersten Tschechoslowakischen Republik aus einer intersektionalen Perspektive. Gegenstand sind rund 150 bildende und angewandte Künstlerinnen, deren Praktiken im sozialen Kontext verortet werden, wofür die drei von Bourdieu (1984/2015) vorgeschlagenen Ebenen 1) Habitus, 2) Feldinstitutionen, 3) sozialer Raum herangezogen werden. Besonders die Relationen und Interaktionen zwischen verschiedenen Akteur:innen, Strukturen (Institutionen) und kulturellen Communities sind von Interesse, um deren spezifische Strategien etwa in Bezug auf Organisation, Professionalisierung oder Vermarktung zu analysieren. Im Ergebnis werde ich durch diese praxeologische Ausrichtung ein gender- und diversitätssensibles Bild des Prager Kunstbetriebs in der Moderne generieren. Ein wichtiger Teil meiner Arbeit wird die Veröffentlichung einer interaktiven englischsprachigen Webseite sein, die die Forschungsdaten und -ergebnisse für die breite Öffentlichkeit und internationale Forschungsgemeinschaft zugänglich macht.

My project is the first to use Pierre Bourdieu's (e.g. 1999) cultural-sociological approach to analyze art as a social field in Prague in the First Czechoslovak Republic from an intersectional perspective. The subject is around 150 visual and applied artists whose practices are located in the social context, for which the three levels proposed by Bourdieu (1984/2015) 1) habitus, 2) field institutions, 3) social space are used. The relations and interactions between different actors, structures (institutions) and cultural communities are of particular interest in order to analyse their specific strategies, for example in terms of organization, professionalization or marketing. As a result of this praxeological orientation, I will generate a gender- and diversity-sensitive picture of the Prague art scene in the modern era. An important part of my work will be the publication of an interactive English-language website that will make the research data and results accessible to the general public and the international research community. 
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